Wij Ondersteunen u bij het Doen van EEn Zorgaanvraag
Stichting Hulst voor Elkaar is door de gemeente Hulst gevraagd om inwoners te adviseren rondom de zorgaanvragen voor de Jeugdwet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Wij voeren de gesprekken over de zorgaanvraag en geven advies aan de gemeente. De gemeente Hulst neemt hierin het definitieve besluit. Hoe dat proces verloopt, leggen we u hier uit. Wilt u meer weten over de samenwerking met de gemeente, lees dan hier verder.
Uw hulpvraag indienen
U kunt uw vraag op verschillende manieren bij ons neerleggen. Via het Loket in de gemeentewinkel, telefonisch of schriftelijk door middel van het contactformulier. Kijk op de contactpagina voor de mogelijkheden. Vervolgens nemen we contact met u op voor een persoonlijk gesprek. Wanneer u het moeilijk vindt om dit alleen te doen, dan is er een mogelijkheid om te kijken of u in aanmerking komt voor advies van een onafhankelijk cliëntondersteuner.
Aanmelden zorgaanvraag
Uit het persoonlijk gesprek kan blijken dat u in aanmerking kan koment voor een zorgaanvraag voor de Jeugdwet of de Wmo. Het kan ook zijn dat we uw vraag op een andere manier opgelost kan worden dan via een zorgaanvraag. Meer achtergrondinformatie over de verschillende zorgwetten, vindt u hier.
Hoe verloopt het aanmeldingsproces?
- Eén van onze medewerkers voert met u een persoonlijk gesprek. De vraag wordt in kaart gebracht en er wordt gekeken welke zorg het beste bij u past. Hierover kunt meer lezen bij onze werkwijze.
- Indien tijdens dit gesprek blijkt dat u in aanmerking zou kunnen komen voor een zorgaanvraag voor de Jeugdwet of de Wmo wordt een onderzoek gestart. Dit onderzoek doet in de meeste gevallen de medewerker die u al gesproken heeft.
- De medewerker van Hulst voor Elkaar verzamelt alle informatie die nodig is om uw zorgaanvraag te onderbouwen en geeft advies aan de gemeente hierover.
- Onze medewerker gaat met u in gesprek over uw hulpvraag en welke vorm van ondersteuning het beste bij u past. Ook gaan zij in gesprek met derden om medische gegevens over u te verzamelen om uw dossier voor de zorgaanvraag compleet te maken. Zij maken een gespreksverslag, wat tevens dient als aanvraag bij de gemeente.
- U ontvangt dit gespreksverslag per post van Stichting Hulst voor Elkaar, waarop u goedkeuring geeft. Indien gewenst kan het verslag aangepast worden.
- Na uw goedkeuring wordt het gespreksverslag, inclusief alle bijlagen die benodigd zijn voor de zorgaanvraag bij de gemeente, ingediend. Het werk voor Stichting Hulst voor Elkaar is hiermee afgerond.
- Stichting Hulst voor Elkaar heeft zes weken de tijd om dit onderzoek te doen en alle informatie te verzamelen die nodig is voor het doen van de zorgaanvraag. Vervolgens heeft de gemeente Hulst twee weken de tijd voor het beoordelen van de aanvraag.
- De gemeente Hulst neemt het besluit over uw aanvraag: de beschikking. De beschikking ontvangt u per post van de gemeente Hulst. In deze beschikking staat waar u recht op heeft.
- Indien u het niet eens bent met uw beschikking kunt u in overweging nemen om bezwaar te maken. Hoe u bezwaar kunt maken, wordt uitgelegd op uw beschikking.
Bovenstaand is het proces beknopt beschreven. Een uitgebreide toelichting op het proces van de zorgaanvraag vindt u hier.